Tuesday 8 August 2017

Kerja atau Sambung belajar

Hi assalamualaikum ,
Harini terasa nak update story baru. Lamakan fifi tak update. Fifi update ni cuma rasa nak luah perkara yang tak terluah. Kerja atau sambung belajar? And ramai prefer sambung belajar daripada kerja. Tapi fifi tak sebab fifi prefer cari duit dulu baru belajar. Ada orang mungkin bagi dorang kalau pinjam duit PTPTN tu okay. Boleh bayar masa dah kerja tapi fifi lain. Fifi fikir yang kalau pinjam PTPTN macam tak syok pula bila dapat kerja habis belajar mesti nak fikir nak kahwin kan? Bila berumah tangga lebih banyak lagi tanggungjawab yang kena pikul. Lagi satu bila ada rezeki tu mestilah kita nak bagi mak bapa kita. Ada orang rasa rm150 lebih untuk bayar bulan bulan ok. Tapi lama lama kita akan rasa ralat. Sebab fifi cerita ni pun based on pengalaman orang yang pinjam PTPTN. Tu sebab kalau ada rezeki di masa hadapan. Fifi mungkin akan sambung belajar dengan duit sendiri. Sekarang ni masanya untuk fifi kumpul harta dulu baru capai impian. Yelaa nak hidup zaman sekarang semua benda kena guna duit baru boleh capai cita cita.

 Ada yang pernah cakap yang fifi ni beli phone, baju , handbag and keluar berjalan-jalan pakai duit mak bapa fifi ke? Jawapanya tak. Sebab mak ayah fifi bukannya jenis mak bapa orang lain yang manjakan anak-anak. Kalau nak sesuatu kena usaha sendiri. Tu sebab fifi dari form2 lagi dah start kerja part time dengan makcik fifi. Kadang kadang ikot mama fifi kerja kat kedai makan. Tipulah kalau ada orang tak pandang hina. Memang ada orang akan pandang kita macam macam. Tapi yelah sebab kita nak cari rezeki. Carilah rezeki macamane pun buatlah part time. Ada duit haa kumpul sikit sikit. Kalau kita dah biasa hidup susah and biasa menyimpan dari kecik lama lama benda tu akan terbiasa. Macam fifi akan kumpul duit kalau fifi betul betul nak benda tu. So masa kita kumpul duit tulah kita kena tahan diri kita untuk jangan beli benda yang tak penting apa semua. Lama lamakan kalau dah dapat beli apa yang kita nak melalui hasil sendiri mungkin kita akan puas.

 Akhir sekali mungkin ada kawan fifi yang tengah excited nak sambung belajarkan? Ffi pun teringin juga nak sambung belajar tapi mungkin ada rezeki fifi belajar. Sebab fifi nak kumpul harta and cari pengalamn dulu. Kata orang bersusah susah dahulu bersenang senang kemudian. Pada yang sambung belajar goodluck ok! Fifi doakan semoga korang berjaya and paling penting bila dah jauh dengan family jangan pernah lupa diri, pandai pilih kawan yang ada susah senang. Lepastu jangan lupa solat bersihkan hati. Sebab kalau hati kita tak bersih macamana ALLAH nak bagi rezeki. Bagi yang tak dapat sambung belajar jangan risau kerjalah. Kerja apa pun tak kisah yang penting halal. Jangan pernah rasa rendah diri. Memula mungkinlah akan rasa rendah diri kan? Tapi ilmu tu luas. Dimana-mana je kita boleh cari ilmu. Usaha tu tangga kejayaan. Manapun pilihan korang akan tetap berjaya. Lain orang lain caranya. Dan berhenti jadi typical malay yang tahu condeem orang. Melalui usaha kita akan tengok kejayaan. ALLAH dah rancangkan sesuatu yang terbaik untuk kita. Tu sebab bila kita takde rezeki untuk kerja arau sambung belajar mesti ada hikmahkan? Yang penting positif 😘



 
♥if interesting LIKE okey?♥

2 comments:

  1. Kerja dulu pun okay, sama macam kawan kita. Dia kerja dulu, takpaa. Kita yg plan masa depan kita sendiri, goodluck ;)

    sheissyahindah.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Thank you! Tulaa ada setengah orang mungkin cari rezeki dulu baru belajar 😁👌🏻

    ReplyDelete

Assalamualaikum and hi!
Thank you for reading!
Leave a comment?
Thank you.